מדהים לגלות שגם בעידן המודרני בו מידע רפואי שבעבר היו זמין רק לאנשי מקצוע, זמין לכל דורש באינטרנט, הבורות והדעות הקדומות השוררות בקרב הציבור הרחב בכל הנוגע לרפואת שיניים, רבות ביותר. בורות זו מובילה לכך שהורים רבים נמנעים מלקחת את ילדיהם לרופאי השיניים מתוך מחשבה שבלאו הכי שיני החלב שלהם ינשרו מאליהן. ובכן, ישנה חשיבות אדירה לביקור קבוע אצל רופא השיניים מהסיבה הפשוטה שאין שום סיבה שהילדים שלכם יסתובבו עם פה חולה, כפי שנפרט בהמשך. בדיוק כשם שיש ללמד ילדים להקפיד על היגיינת פה נכונה ועל צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום, כך יש להרגיל אותם שביקור אצל רופא השיניים הוא עניין שבשגרה. כעת נפרט בקצרה על סוגי הטיפולים הנפוצים ביותר בתחום רפואת השיניים בקרב ילדים.

תיקון סתימות בשיני חלב
כפי שהזכרנו, הורים רבים נמנעים לטפל בשיני החלב של ילדיהם הקטנים משום שהם מאמינים כי בלאו הכי השן תנשור ובמקומה תופיע שן קבועה. הסכנה בוויתור על טיפול רפואי היא כפולה. מצד אחד אתם מעבירים לילדים שלכם מסר מסוכן מאוד שאומר כי לא כל בעיה רפואית צריכה טיפול וכי ניתן לדחות את הטיפול הרפואי במידת האפשר עד שלא יהיה צורך בו ומצד שני אי טיפול בשן חולה עלול להוביל לבעיות רפואיות חמורות ביותר.
חשוב להבין כי שן שאינה מטופלת עלולה לגרום לירידה משמעותית באיכות החיים של ילדיכם. שן חולה עלולה להוביל לכאבים חזקים, לנפיחות משמעותית, לעלייה בחום, לזיהום ובמקרים חמורים אף להוביל לצורך באנטיביוטיקה ובאשפוז בבית חולים. עששת שפוגעת בשן חלב עלולה להתפשט ולפגוע בשן קבועה ולשיניים הקבועות שלנו, כידוע לכם, אין לנו תחליף. אי לכך, גם בשיניים הנשירות, הלא הן שיני החלב – חשוב מאוד לטפל.
איטום חריצים
איטום חריצים הוא טיפול נפוץ מאוד ומקובל ביותר בישראל. החריצים מופיעים על פני השיניים הקבועות, לרוב על פני הטוחנות אך ישנם גם לא מעט מקרים בהם הם מופיעים בשיניים אחרות. החריצים העמוקים מהווים קרקע נוחה ביותר ללכידת מזון ולהתרבות חיידקים ומהווים מכשול רציני לפעולתה של מברשת השיניים. איטום חריצים מאפשר להחליק את פני השן ובכך להקשות על המזון להיתקע בחריצים. מדובר על פרוצדורה פשוטה יחסית שאינה פוגמת במראה האסתטי של השיניים אלא להפך. מחקרים עדכניים מראים גם שהליך האיטום מוביל לירידה בסיכון לעששת בגיל הצעיר.
יישור שיניים
מבוגרים רבים מוצאים עצמם מצטערים על כך שהוריהם לא השכילו לשלוח אותם לאורתודנט בעודם ילדים. במידה ואתם לא מעוניינים לעשות את הטעות הזו עם ילדיכם, מומלץ מאוד לשלוח אותם לבדיקת אורתודנט באזור גיל שבע עד שמונה שנים, בערך בתקופה בה בוקעות השיניים הקבועות. במידה ואתם חוששים כי ישנה בעיה מסוימת במבנה הלסת והשיניים עוד קודם לכן, אל תהססו לשלוח את הילד לבדיקת אורתודנט אפילו בגילאים מוקדמים יותר, אך לא לפני גילאים ארבע עד חמש שנים. ברוב המקרים טיפול ליישור שיניים מתבצע בגילאים עשר עד אחת עשרה שנים ומהווה שיפור משמעותי בדימוי העצמי של הילד, כמו גם ביכולת הלעיסה שלו, שלא לדבר על יכולת החיוך.
השימוש בגז צחוק
ישנן דרכים רבות להפוך את חוויית הביקור אצל רופא השיניים בגילאים צעירים לנעימה יותר. בין היתר מדובר על משחות אלחוש שונות, קליניקות שמותאמות במיוחד לילדים, סרטים מצוירים שמוקרנים במהלך הטיפול ומסיכות משעשעות שעוטים על עצמם הרופאים. עם זאת, עוד לא נמצא תחליף לגז הצחוק (חמצן דו חנקתי). הגז מביא את הילד לתחושה נינוחה ונעימה תוך שמירה על כל הרפלקסים החיוניים שלו ומתנדף מן הגוף במהירות. חשוב לזכור להקפיד על צום של שלוש שעות לפני טיפול שיניים לילדים שעושים בו שימוש בגז צחוק כדי למנוע הקאה.